vdkooi-downunder.reismee.nl

Diamond Harbour - Wanaka

3 maart.

Geoff, een vriend van tante Anne, is vandaag onze reisleider. We gaan met 11 man in drie auto's op pad, ook ons extra kind André is gezellig weer van de partij. Onderweg maken we diverse stops, picknicken bij de Rakaia rivier en komen vervolgens bij de boerderij van Geoff. Hier worden 900! koeien gemolken in een 50-stands draaimelkstal. Indrukwekkend groot allemaal, elke dag wordt er zo'n 17000 liter melk afgeleverd. De dames in de groep vinden dat de hygiene wel wat te wensen overlaat.

Het is hier de laatste drie maanden erg droog geweest, dus het buitje van vanmorgen is dan ook erg welkom. Jan is zeer verbaasd over het land. Waar wij allemaal greppels in het land hebben om het water weg te laten lopen, hebben ze hier allemaal ruggen op het land om het water vast te houden.

Als we thuiskomen, fileren Bas en Anton, onder toeziend oog van Geoff, de verse vis. Heerlijk.

4 maart.

Vandaag gaan we met Anne naar Christchurch. Eerst langs het kinderdagverblijf waar Anne werkt en vervolgens met de bus naar de stad. Daar gaat ieder zijns weegs. Naar het museum, winkeltjes kijken of wandelen in het park. Het is indrukwekkend wat hier in 2010 is aangericht door de aardbeving. Allemaal kapotte en ingestorte gebouwen, bouwputten, lege plekken, muurschilderingen op leegstaande gebouwen, om de boel nog wat op te fleuren. Het meest indrukwekkend is het monument voor de 185 slachtoffers. Voor elk van hen een witte stoel met een bloem. Van luie stoel tot kinderstoel, en van rolstoel tot maxi cosy. Om stil van te worden. Nog een (voorlopig) laatste avond bij Anne. We hopen over een dag of 12 weer in deze voortreffelijke accomodatie te verblijven. Wat een gastvrijheid.

5 maart: Geertje lokwinske mei dyn 18e jierdei.

Vandaag een lange reis voor de boeg. Anne moet weer naar haar werk en wij gaan richting Wanaka, goed 500 km. Maar eerst gaan we onze huurauto met superslechte schokbrekers omruilen. Onderweg stoppen we diverse keren bij de meren. Ik wist niet dat water in het echt zo blauw kon zijn. Prachtig. In Wanaka verblijven we in een hostel met uitzicht op het meer. Heit en mem hebben een eigen kamer en de kids slapen bij elkaar. Zij hebben een eigen keuken, zodat we ons eigen potje kunnen koken. We blijven hier twee dagen.

Sietske

Jullie zijn al lekker actief. Wij zijn nog in Christ Church geweest voor de aardbeving. Wat moet dat een naar gezicht zijn die kapotte gebouwen en je dan bedenken wat er zich heeft afgespeeld.

Heerlijk om jullie belevenissen te lezen. En Jan weer even tussen de koeien voor het geval dat je "unwennich" wordt?

Alfred en Maaike

Goed vervolg van de reis toegewenst! Leafs!

Jaap en Saakje

It hat eefkes duorre foardat wy jimme fine koene maar it is slagge. Jimme hawwe it der mar wakker nei't sin begripe wy, noch net ien ûnwennich? Wy sjogge dat er in soad te sjen is, winskje jimme allegearre noch in fijne fakansje ta.

Jochum en Tjitske

Vandaag voor het eerst jullie blog gevolgd. Shame, shame!!. Wat hebben jullie het prachtig daar samen. En direct al mooi weer hoor ik via, via.
hier is het ook mooi, maar jullie zomerse temperaturen halen wij bij lange niet.
Geniet allemaal ervan. Liefs

froulju fan de switclub ut Damwald

Moai dat it jim goed gjit. Wy wachtsje op nije aventoeren, binne sa benijd..
wy ha dy mist fan e moarn by it switchen, wy koenen der neat fan mei de knipperende ljochtsjes...
Groeten en genietsje der mar tige fan!!